송숙남교수

송숙남 Art & Design

Professor

작품평론

6회 개인전 - 송숙남 –이파리가 짙어지듯이

페이지 정보

profile_image
작성자 sooknam
댓글 0건 조회 63회 작성일 22-01-12 11:02

본문

요새는 인생의 실재를 구하기도 전에 그림 속에 풍덩 빠지는 사람들을 너무 자주 본다이 경우 인생에 대한 깊은 사색을 찾아볼 수 없다인생에 대해 말할 수는 있어도 정작 진실성이란 무엇인지 알지 못한다.

송숙남씨는 그림의 실재를 구하기에 앞서 삶의 실재성을 찾기 원한다당연한 말처럼 들리지만 현장에서 이런 작가를 만나기란 쉽지 않다작가는 마음속에 있는 것을 기탄없이 드러내고 또 삶에서 느낀 것들을 그림으로 적어 나간다.

그림이 내 인생을 빈 여백으로 되돌려주기를 희망하면서 항상 시작과 끝의 빈 곳에 내가 서 있다세월과 함께 다가오는 영혼의 번민과 사랑삶의 위로와 휴식 그것은 기억의 편린 속에서 갑작스럽고 부표처럼 자유롭다쉬운 그림으로 나는 족하다.”(작가노트 중에서)

일전에 발표한 석판화 세리그라피 동판화 드라이포인트에 이어 근래에는 목판화사진이 개입된 혼합기법 작업에 몰두하고 있다세리그라피에서 보여주었던 화려한 색상은 아니지만 흑백으로 된 담담한 화면 속에 송숙남씨는 자신의 자취를 남긴다.

화사하고 어여쁜 꽃도 없다산골짜기에 피어 있는 고고한 난()도 없다낚시꾼앉아있는 사람길 걷는 사람노 젓는 사공아이 업은 아낙네웅크린 고양이 등이 등장한다이런 이미지들은 익히 보아온 터라 특별히 새로울 것이 없는 이미지들이다송숙남씨는 화려함과 꾸밈의 커튼을 제키고 생활의 복판 속으로 돌아왔다.

그는 아주 예사로운 존재들에 주목한다하긴 일상만큼 놀라운 사건이 벌어지는 장소가 또 어디 있겠는가조용히 흘러가는 일상에는 언제라도 거친 파도가 쇄도해 들어올 태세다그러기에 평범하게 사는 것이 비범하게 사는 것보다 훨씬 어렵다일상과의 조우그 만남의 순간은 항상 긴장되며 가슴 벅찰 수밖에 없다.

송숙남씨가 묘사하는 일상은 주관적이며 내면적이다그는 인체를 옮길 지라도 대략적인 윤곽 혹은 부분적인 디테일에 집중한다애당초 이미지의 전모를 재현할 생각이 없었다는 뜻이다가령 아이 업은 여인을 보았을 경우 그 여인이 주는 이미지를 전달한다어머니의 애정과 모성애돌봄 따위가 작가의 관심사이다.

그의 경우 진짜 창조란 삶 속에서 일어난다삶 속에서 창조력이 발휘되지 않는다면 그건 예술이라 할 수 없을 것이다고작 한 평도 안 되는 네모 틀 안에서 추는 고독한 댄스에 불과하다작가는 일상과 삶을 애정과 관심으로 돌보기를 원한다또 그렇게 자신이 돌본 존재가 커가는 것을 바라보면서 즐거움과 보람을 느낀다진정한 창조의 꽃을 피워가는 사람이라면 이렇듯 삶의 영역에서 창조성을 발휘해야 한다자신의 삶과 동떨어진 예술이란 허구이며 위선일 따름이다.

그는 사람들이 자신의 작품 앞에서 쑥스러워하거나 당황하는 것을 원치 않는다까탈스러운 지적 이해보다는 조금만 머물러 있기만 하면 손쉽게 공감되기를 원한다그의 판화 역시 그의 성격 못지않게 자연스럽다화면 위에는 어린아이의 손놀림으로 휘긋기점찍기반복하여 스타카토 식으로 직선을 내려긋기”(김영순)가 구사된다근래에 제작된 목판화는 그런 특성을 극대화시켜준다몸짓의 흔적이 역력히 드러날 뿐만 아니라 톤의 변주(變奏)를 꾀해 회화적인 풍부성을 더해준다.

종래에 보여 온 판화가 선 위주라면근래의 판화는 회화적이다중간톤이 없는 판화의 건조함을 피해 작가는 톤 조절을 통해 화면을 감미롭게 조성한다아무래도 날카로운 칼자국이 난 것보다는 부드러운 색조가 흐르는 것이 보기에도 편하다음영으로 처리 된 구겨지고 늘어지며 유연하게 휘어진 천의 자태도 그의 작품을 친근하게 만드는 한 원인이 되고 있지 않나 싶다.

그의 작품에는 나르시즘적 공상이나 지금은 너무 멀리 와서 돌아갈 수 없는 두려움 같은 감정 따위는 없다삶의 공간에서 만난 사람들의 정다운 이야기와 일상에서 얻어진 지혜그리고 거짓이라고는 없는 판화가 주는 정직함이 배어 있다.

그림은 어떤 사람에게 골치 덩어리지만 어떤 사람에게는 위로가 된다송숙남씨는 이중 어느 쪽일까몇 차례나 말하길 작가는 그림을 그릴 수 있어 좋다고 했다그림을 통해 그때그때의 소감을 쏟아내고 소중한 사람들의 이야기를 떠올려볼 수 있기 때문이다필자가 글을 쓰는 이 순간에도 송숙남씨는 자신의 연구실에서 또 다른 작업을 할 궁리에 빠져 있을 것이다.

그가 사랑하는 사람들은 작품 속에 고이 쌓이고 스며들고 녹아들어 더 소중한 존재로 남게 된다햇빛을 받아 연두빛 이파리가 짙은 녹색으로 바뀌고 과일이 영글어가듯이.

서성록(미술가안동대학교 교수)

 

 

Sooknam Song

-As the real deepens greener-

seongrok Seo | Art critique, Professor of Andong University

 

Nowadays there are so many people who just fall in love with picture, without seeking the reality of life. In this case, one cannot find deep thought on life; one may know about life but not the “truth” of it.

Professor Sooknam Song wants to find the reality of life before seeking the reality of picture. This is logical approach, however, it is rare to meet an artist of this nature.

The artist candidly expose what is in her inner thought and expresses her feeling of life. “I hope picture will return me to the blank space, and I always stand in the black space of the beginning and end. Anguish and love of soul that come with time, or consolation and repose in life are sudden and free in a space of memory. I am happy with an easy picture.”(cit. the artist’s notebook)

Following the recently exhibited lithograph, serigraph, etching and dry point, she now devotes herself to wood block and technique mixed with photography. It is not of the gorgeous of her serigraph; nevertheless, she leaves her touch in the black-and-white.

In it, there are no splendid and lovely flowers. There is no noble orchid of a deep valley. Here her subjects are angler, and sitting or walking, boatman, woman with baby piggybacking, curled-up cat. These are the daily sights and nothing view. In other words, Ms. Sooknam Song has done away with the veil of luxury and pretension, and returned to the heart of life.

She pays attention to ordinary things. Well, where else are more things happening than in daily life? In a quiet daily routine is always the chance of abrupt and radical changes. Therefore, pursuing an ordinary life is much harder than leading an extraordinary life. Thus, each moment of encountering ordinary life is tense and exciting.

The Ordinary life that Ms. Sooknam Song describes is subjective and internal. For instance, when she conveys a human body, she concentrates either on rough outline or partial detail.

From the beginning, she has no intension of reproducing the total image. When you look at “the woman with piggybacking”, it conveys the woman’s impression: Woman’s love, maternal love, and the mother in her, that is the artist’s concern.

For her real creative work comes from life. If creativeness lacks in life, it may not be an art, it is only a lonely dance on a six-foot square matrix. The artist wants to close up the daily routine and life with love and concern. And she draws satisfaction from watching the existence that she has cared grow up. If one wishes to be really creative, one ought to display creativeness in the realm of life. Art apart from the artist’s life is but fiction and hypocrisy.

She does not want the audience to feel embarrassed by her work. Rather than intricate intellectual understanding, she wants them to slowly strike a chord with her work. Her prints are also comfortable like her personality. Added on the prints are “child’s free scribble-like scrawls, dotting, and the staccato of repeated straight broken lines.”(cit. Kim Young Soon) In recent wood block prints, there characteristics are even more exaggerated. Not only her gesticulation but also her attempt of love variation boosts pictorial richness.

While past prints are mainly based on lines, recent ones are more pictorial. To overcome the lack of middle tone in print, she controls the tone to produce soft effect. It is certainly more pleasant to see soft hues and shade of color rather than sharp edges of etched traces. Treated with shades, wrinkled, stretched, and crinkled fabric seems to make her work friendly, too.

Her works do not show narcissistic fantasy or dread of too-far drifted to a point of no return. These are the friendly stories of the people she met in the place of life, wits that she has acquired through the daily routine, and the honesty of the prints that have no falsehood. To some, pictures give headache, but no others comfort.

Whish one is Ms. Sooknam Song’s? Many times, she said that artists are happy for they can paint or draw. Because through pictures they can express their timely sentiments and valuable tales of people.

At this moment of writing, Ms. Sooknam Sonh is likely to be contemplating another work in the studio. People she loves accumulate, seep into, and melt together to become even more valuable existence. It is like the Sun changing leaves from light green to deep green, and like fruit nature.